Gear indicator
avatar
schakelaars
printje
blindkapje
indekit
ingebouwd
stoorpuls
pulsonderdrukker
voeding van toerenteller
wiel sensor
magneet
Detail magneet en sensor
Resultaat

Op mijn BMW R1100R uit 1997 zit standaard geen DGI, Digitale Gear Indicator oftewel versnelling indicator.

De door mij gebruikte DGI (Digitale Gear Indicator) is te bestellen bij biketronix.info. Voor zover ik weet is dit de enige firma die dit soort dingetjes verkopen bestemd voor inbouw.

 

Dit is de situatie zoals hij was, ik heb de schakelaar voor de alarmverlichting naar rechts gezet.

Het printje dat geleverd wordt heeft een breedte van 20,5mm en dat is net iets te breed, om dit passend te maken kun je deze smaller maken tot net onder de 19mm. LET WEL HEEL GOED OP en raak geen elektronica onderdelen dit betekend het einde van de DGI. Garantie vervalt uiteraard als je gaat vijlen e.d. aan de print maar als je dit voorzichtig doet hoeft het geen probleem te zijn.

Het blindkapje bewerken zodat de DGI hier in past. Let er wel op de de decimale punt op de DGI links boven zit.

Update site: 12 april 2015

Als het "droog" allemaal goed past dan de print met zuurvrije siliconen kit vastzetten in het bewerkte kapje.

Uiteindelijk ziet het er zo uit.

De DGI werkt door de verhouding te berekenen tussen de toerental van de motor en de wielomwentelingen. Dit betekend dat de puls van de toerenteller aangesloten moet worden op de DGI. Omdat bij de BMW (1100R) de puls van de toerenteller ook naar de bobines gaat, staat hier een "smerige" puls op. Ik heb spanningen van over de 100 volt gemeten. De DGI raakt hierdoor in de stress. Met een klein schakelingetje kun je de puls netjes maken. De onderdelen zijn standaard en bij elke elektronica zaak voor een paar euro te krijgen. (R=2K2, C=100NF, Zdiode=12V) Zie onderstaande schema met een scoopbeeld voor en na de "pulsonderdrukker".

Dit schakelingetje heb ik "zwevend" gemaakt en met krimpkous gesealt.

De elektra aansluiting, plus min en puls, kun je direct van de toerenteller halen. Ik heb dit gedaan in het stukje draad tussen de connector en de toerenteller om zodoende niet de kabelboom van de motor te beschadigen. De rode hulsjes op de foto zijn krimpkousjes die over de solderingen komen.

De bijgeleverde wielsensor heb ik gemonteerd aan de voorvork op de plaats van de ABS sensor. Hiervoor heb ik een rubberdop gebruikt die normaal bedoeld is als pootje voor een kastje o.i.d. en is bij de meeste doe het zelf zaken te krijgen. Het geheel wordt met een metalen plaatje vastgeklemd.

De magneet die bij de wielsensor hoort met metaallijm vastzetten uiteraard zo dat deze langs de sensor gaat

Detail van de sensor en magneet van bovenaf gezien.

Resultaat.

┬ę Martien van 't Klooster

Niets van deze uitgave mag worden verveelvoudigt, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, in enig vorm of op enige wijze hetzij digitaal, mechanisch, door fotokopie├źn, of enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur.

 

Na- en in- bouwen is geheel voor eigen risico.